Leva Med Migrän

2014-06-05
00:10:00

Förvånad? Nej!

Min bihåleinflammation bråkar för fullt med mig. Nu har jag tagit Kåvepenin i fyra dagar och förmiddags kände jag mig inte bättre. Jag ringde därför till vårdcentralen och frågade om det var normalt att inte känna någon bättring efter drygt halva kuren. Sjuksköterskan jag pratade med tyckte inte det och gick för att fråga min läkare om råd. Den stackars sjuksköterskan kom tillbaks och med en något uppgiven röst berättade hon vad doktorn sagt; "det är med Kåvepenin man behandlar bihåleinflammation, man kan inte göra mer åt det och om jag inte var nöjd fick jag gå till en annan läkare".
Ja, nu vet jag inte riktigt vad jag förväntade mig när jag ringde till vårdcentralen egentligen, men inte det svaret i alla fall! Det handlade ju inte om att jag inte var "nöjd". Jag tyckte bara att det var konstigt att jag inte blivit bättre och ville veta om det är normalt att det tar så lång tid innan det ger med sig. Finns det inget annat att behandla med så förstår jag faktiskt inte vad ytterligare ett läkarbesök skulle göra för nytta?! Är jag förvånad över vårdcentralens logik - nej!
Fick dock lite allmänna råd av den vänliga sjuksköterskan som bland annat berättade att det var bra om jag lade något varmt över ansiktet för att lindra smärtan. Jag som suttit med ispåsar mot kinderna för att bedöva smärtan...
Så i eftermiddags blev det vila i soffan med en varm vetekudde över ansiktet. Något irriterad över svaret från läkaren konstaterade jag att jag får ta mitt Kåvepenin och om jag inte är bra när kuren är slut så får jag väl packa mig till vårdcentralen igen. Men faktum är att ikväll känner jag mig bättre - förmodligen är det tanken på att behöva besöka vårdcentralen igen som skrämmer bort bacillerna ; ) Jag har faktiskt kunnat röra mig ikväll utan att vara alldeles yr och även varit lite piggare. Så, nu håller jag tummarna att det fortsätter på rätt håll och att detta är över till helgen!
 
Har en annan fundering som jag måste dela med mig av. Om än en något underlig sådan...
 
 
Det är inte särskilt ofta jag tagit antibiotika de senaste åren. Men de gångerna jag gjort det har jag lagt märke till att jag inte haft tillstymmelse till varken migrän eller den där andra "vardagshuvudvärken" som jag brukar ha. Är det någon annan som märkt samma sak? Är det något i antibiotikan som gör att jag inte får migrän/huvudvärk? Jag brukar vara väldigt känslig - bara jag har en vanlig förkylning, ett skov i min ledsjukdom eller helt enkelt något annat som retar kroppen, då får jag alltid migrän som en "extra bonus" ovanpå det andra. Men har jag någon sjukdom som kräver att jag tar antibiotika så är migränen/huvudvärken som bortblåst! Mycket flummig tanke kanske, men hade varit kul att veta om någon annan lagt märke till att antibiotika trollar bort migrän?!
Kommentarer:
2014-06-05 @ 20:23:16
#1: Mija

Spännande tanke där med pencillinet!! Själv har jag inte ätit pencillin sen jag var 18år (33år nu 😁) då jag fick en anafalektisk (?stavning?) chock. Men let us know om det fortsätter! Ang bihålorna så kan man tyvärr dras med det läääänge... Köp en nässköljsspruta från Apoteket och skölj skölj, Max dos av kortisonspray. Krya på! // Mija

Svar: Tack! Jag jag får väl hålla ut lite till och sedan ge mig i kast med vårdcentralen igen om det inte ger med sig. Kortisonspray har jag, men nässköljning har jag inte vågat ge mig i kast med ännu ; ) Ska bli spännande att se var som händer med migränen nu när jag slutar min penicillinkur imorgon...
Tessan

2014-06-05 @ 21:43:58
#2: Anna

Hej igen!

Jag har också kronisk migrän och var helt utan anfall när jag åt kåvepenin!

Det kan ta lång tid innan antibiotikan hjälper men vid ökad feber, svullen vid ögonen eller mycket ont så skulle jag söka akut igen.

Sov med huvudet högt för att minska svullnad, drick mycket, dusch/ångbad samt nässpray.

Fråga din läkare om kortisonspray/rinexin om du inte redan använder detta. Receptfri kortisonspray finns också men man måste ju kolla om det passar med ev. annan behandling.

Svar: Vad spännande att det är mer än jag som märkt sambandet med migrän och penicillin! Det är ju nästan så att man vill ha penicillin alltid. Måste fråga min neurolog om varför det är så nästa gång jag pratar med honom. Tack för dina tips! Funderar på att ta tag i vårdcentralen igen imorgon eller på lördag om det inte mirakulöst är borta när jag vaknar imorgon.
Tessan

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: